Na sociedade actual, todas as persoas, nomeadamente as máis novas, vivimos rodeada de imaxes. Na televisión, no xornal, na parada de bus, nos folletos das tendas, nas redes sociais. Todo é imaxe, todo é cor. Este mesmo artigo está inzado de imaxes coas que pretendemos acompañar o que dicimos. E as imaxes, como as palabras, non están exentas de valores, non son entes abstractos e neutros. Se pensamos en imaxes, pensamos de contado nas mensaxes dos medios de comunicación de masas e, especialmente, na publicidade, pois é algo que nos rodea desde que nos erguemos até que nos deitamos. Vivimos na sociedade do consumo, facemos a nosa vida nun (ou contra dun) sistema capitalista que nos crea necesidades e non só. Hoxe en día os medios de comunicación convencionais actúan tamén como difusores de tradicións importadas e contribúen a igualar os hábitos de consumo. A través deles trasmítense coñecementos, crenzas, hábitos, actitudes, modelos de vida e de comportamento que teñen consecuencias na nosa forma de ver a realidade e de vivir a vida e contra os que é complicado remar a contracorrente. Deste xeito, as imaxes que trasladan os medios de comunicación e os publicitarios afectan negativamente ás mozas, xa que contribúen a reforzar os roles e modelos estereotipados e únicos de home/muller e transmiten maneiras únicas e monolíticas de entender as relacións (persoais, sexuais, afectivas, laborais…). Diante disto, as mozas feministas reivindicamos que a estética tamén é violencia e que cómpre loitar contra as súas imposicións.
Se reparamos na publicidade que nos rodea é doado observarmos como actúa na difusión de contido sexista e na estabilización dos dogmas patriarcais. Por exemplo, o habitual é atoparmos a muller identificada ben coma un obxecto de desexo se máis valor que o seu atractivo, ben coma unha coidadora submisa e servicial. Lamentabelmente, alén das consignas politicamente correctas e dos lugares comúns, o sexismo na publicidade é algo que non sempre se toma en serio por parte das empresas, das institucións ou de quen consome eses anuncios e produtos. Por iso, non é de estrañar que recentemente se teña dado algunha polémica relacionada co asunto, como as críticas que levantou o anuncio dunha popular marca de roupa ou a polémica xerada arredor dos criterios establecidos por un medio de comunicación español de recente creación sobre o que tiña cabida ou non na súa publicidade
A publicidade contribúe a consolidar os roles tradicionais atribuídos a cada un dos xéneros, obviando as mudanzas sociais e dividindo o mundo en feminino e masculino, atribuíndo a cada un deles determinados valores e opoñéndoos. Así, a muller aparece como coidadora, atendendo a todos aqueles aspectos do mundo interior do espazo doméstico, mentres os homes se apoderan do mundo exterior e das profesións socialmente valoradas. É a muller quen vai á compra, quen sabe limpar, quen cociña. Continuamente asígnanse comportamentos diferentes ás personaxes publicitarias segundo sexan homes ou mulleres, encasillando cada sexo biolóxico en determinadas profesións e comportamentos. A miúdo, as mozas aparecemos continuamente ligadas a situacións de dependencia, ben sexa económica, ben sexa emocional (do pai, do mozo, das crianzas) e atribúensenos comportamentos cos que se nos ridiculiza (os ciumes, a posesión, a preocupación permanente, o materialismo compulsivo, a rivalidade coas outras mulleres, etc). Doutra banda, a publicidade tamén consolida os obxectivos aos que nos catapulta a sociedade patriarcal, coma o casamento ou a maternidade, sen os que non nos teremos realizado vitalmente. Deste xeito, quen renega na súa vida cotiá da imposición desas claves da feminidade tradicional e do amor romántico, non encaixa coa etiqueta de muller, é rara, é moi súa, é especial nun sentido pexorativo.
O outro gran ataque da publicidade sexista é o referido ao aspecto físico, que chega a ter consecuencias gravísimas na poboación máis nova e non só no plano da saúde física, tamén no mental e psicolóxico. O ideal irreal de perfección refórzase en exceso tamén alén da publicidade, convertíndose nun baremo tan constantemente esixido que é asumido socialmente e cuestionado só cando chega ás súas consecuencias máis extremas. As mozas crecemos e vivimos rodeadas de modelos modelos de beleza utópicos e artificiais onde as imperfeccións non existen e onde o físico é un chanzo fundamental para a felicidade e o éxito amoroso ou laboral, un chanzo inevitábel para o éxito e a aceptación social. Ademais, nas imaxes que nos lanzan difúndese unha soa beleza, unha muller adoito branca, delgada, alta, de pelo longo e peitos grandes que admite poucas modificacións e onde a delgadez adquire un protagonismo cencral. Alén disto, a esta visión reducida e irreal dos corpos femininos acompáñana a constante obxectualización da muller. Así, o corpo feminino convírtese no reclamo habitual para vender produtos que nada teñen que ver con el, sexualizando até o extremo a figura da muller.
Como analizaba Simone de Beauvoir, o patriarcado está tan firmemente enraizado que a estrutura característica que se creou entre os dous sexos non constitúe só un sistema político, senón tamén e sobre todo, un hábito mental e unha forma de vida. Unha mostra disto é a permanencia e difusión dos estereotipos arriba analizados que, sen que desde a sociedade se faga un esforzo suficiente por corrixilas, derivan no aumento da presión social sobre as mulleres, nomeadamente sobre as que somos máis novas e debemos madurar rodeadas deste tipo de mensaxes.
No actual contexto de crise do capitalismo, as súas consencuencias vense agravadas para as mulleres, precarizándose a nosa situación laboral e social e recuando en moitas das conquistas feministas que tanto custou acadar. Diante disto, as mozas organizadas nas coordenadas do anticapitalismo e o independentismo temos denunciado tanto as agresións sob a desculpa da crise (despedimentos, recortes, reducións nos dereitos laborais das mulleres, impedimento da conciliación laboral e familiar, redución de servizos para a protección das vítimas de violencia de xénero, etc) así como aquelas agresións emanadas dun Estado español tamén obsoleto, dominado pola ideoloxía católica e conservadora (reforma da Lei do Aborto, Lei de Familia, etc). Porén, a loita contra estes graves retrocesos non impiden que tamén nos esforcemos por loitar contra os ataques que pasan máis desapercibidos na nosa realidade cotiá, como a publicidade, a linguaxe sexista ou os micromachismos que tan estendidos están na mocidade.
Desde Isca! ollamos con preocupación a consolidación dos estándares sociais definidos polo poder, nomeadamente no que atinxe á definición da idiosincrasia e da imaxe das mozas, por iso denunciamos esta situación sacando á rúa unha campaña que pretende chamar a atención das persoas que camiñan a carón destas mostras de publicidade coas que o sistema pretende educarnos pasivamente. Deste xeito, pretendemos convidar á reflexión, pois para conseguirmos un mundo máis xusto, que pasa inevitabelmente por un mundo feminista, é preciso que a mocidade se conciencie e as mozas e mozos pulen por ser persoas reais que non estean definidas polos preconceptos do poder. As mozas comunistas acreditamos na acción feminista como un dos eixos básicos da transformación social e con campañas coma esta pretendemos trasladar á sociedade un esforzo máis para darlle impulso á visibilización da loita feminista en todos os aspectos que nos rodean.
Galerías da campaña contra os estereotipos de beleza feminina e do 8 de marzo (en actualización)